sunnuntai 30. lokakuuta 2016

DIY Pussukka sekä kuvallinen ompeluohje

Pussukka, mikä kätevä keksintö. Siellä kulkee mukana meikit, ompelutarvikkeet, hygieniatuotteet, pinnit ja pompulat ja mitä vain sinne laittaakaan.



Itse kuljetan paljon omepelutarvikkeita näissä pussukoissa. Lähinnä tulee tuota isointa kokoa käytettyä. Saa tarvittavat tavarat mukaan ja kaikki on tallessa kun on yhdessä paikassa. 
Nämä ovat myös kiva lahja.
Onnistuu hyvin pienistä kangaspaloista sekä on nopea ommella. Näihin jää suorastaan koukkuun ;)

Tässä olisi teille pieni ohje kuinka se ommellaan. 
Kaava saatavilla verkkokaupasta.
Kaava EI SISÄLLÄ saumanvaroja. Lisää ne leikatessa.
Tallenna kaava tai tulosta suoraan. 
Tulostusasetuksista 100% tulostus sekä ruksi pois fit to page / sovita sivulle kohdasta. 
Kaavassa on tarkistusruutu, mistä voit tarkistaa onko kaava tulostunut oikein.

Pussukoita on kolmea eri kokoa. Vetoketjuna voit käyttää tavallista umpiketjua, metriketjua, tähtiketjua tai pitsiketjua. 
Tässä olen käyttänyt metriketjua. Pitsiketju luo kivan ilmeen pussukalle perinteiseen vetoketjuun verrattuna. Pitsiketjuja ja tähtiketjuja myy esimerkiksi Majapuu.

Tarvikkeet:
Kangasta tarvitset 30cm x TL (vuorin voit leikata eri kankaasta jos haluat).
Jos käytät joustavaa kangasta pussukkaan, silitä kaikkiin kappaleisiin joustamatonta tukikangasta.
Vetoketjun (pieneen 20cm, keskikokoiseen 25cm ja 30cm isoon).

Leikkaa 2kpl päällisiä ja 2kpl vuorikappaleita. 



Leikkaa tarvittavat kappaleet. 


Aseta vetoketju päällikankaan päälle oikeat puolet vastakkain. Aseta tämän jälkeen vuorikappale oikeapuoli vetoketjun nurjaa vasten.


Ompele vetoketju läheltä hammastusta kiinni. 


Ompele toinen puoli samalla tavalla.


Käännä oikein päin ja tikkaa oikealta puolelta. Tämä ei ole pakollinen, mutta itse tikkailen usein saumoja.




Kun on vetoketju ommeltu, otetaan päällikappaleet ja asetetaan ne oikeat puolet vastakkain.






Vetoketjun kohdalta aseta vetoketjun päät tasan ja käännä ne ns alaspäin. 



Ommellaan pussukan molemmat sivusaumat kiinni. Ommellaan myös päällisen pohja kiinni.


Ompele myös vuorin pohja, mutta jätä kääntöaukko. 


Ota pussukan reunasta kiinni ja aseta päät yhteen kuvassa näkyvällä tavalla.


Kas näin...


Ompele pussukan kulmat kiinni vuorista ja päällisestä (yhteensä 4kpl).


Kun pussukan kulmat on ommeltu, pitäisi näyttää tältä.




Käännetään pussukka oikein päin ja ommellaan kääntöaukko vuorin pohjasta. 


Pussukka on valmis =)



x